Гена Събева за очакванията от конференцията и перспективите пред АИДБ

Г-жа Гена Събева е предстедател на Асоциацията на интериорните дизайнери в България и основен двигател на всички нейни инициативи. В навечерието на Втората годишна конференция на интериорните дизайнери тя сподели своите виждания за дейността на АИДБ през годината, нейната роля и мисия.

Съвсем отговорно мога да заявя че за четирите години от съществуването на АИДБ, ние успяхме да организираме и обединим дизайнерите. Успяхме да популяризираме професията, интериорен дизайнер и да фокусираме вниманието на фирми и частни инвеститори в дейността на професионалистите по дизайн. След всяко едно събитие ние имаме повече контакти и нови идеи.

Целта на АИДБ е да среща дизайнерите, както с инвеститори така и с мебелни компании и университети. Желанието ни е нашите събития да са сцена за изява на дизайнерите. Искаме да създаваме имена популярни, както сред колегите, така и сред масовата публика. Затова от тази година стартирахме с лекции на известни дизайнерски студия в различни университети. Там студентите се запознават с голям интерес за живота и работата на вече успели техни колеги.

През лятото организирахме най-мащабното дизайнерско събитие Design Academy във Велико Търново, където в рамките на една седмица от сутрин до вечер се провеждаха лекции, мастър класове, презентации и упражнения по важни за професията теми. Все повече компании се свързват с нас и търсят партньорството ни за организиране на конкурси и съвместни дейности. За това с гордост мога да заявя че АИДБ е логично продължение на развитието на интериорния дизайн през последните 20 години.

Как бихте определили Вие основните характеристики на интериорния дизайнер – той творец ли е или специалист, комбинирал в себе си части архитект, проектант, производител на мебели, а често пъти и психолог ?
Има нужда много да се говори и пише за това, каква е ролята на интериорния дизайнер. Сред широката публика е абсолютно неизвестно какво точно прави дизайнера. Смята се че той идва, за да ти каже в какъв цвят да си боядисаш стените и от къде да си купиш мебелите. Истината е че интериорният дизайнер съчетава в себе си познания по архитектура, технологии, материалознание, конструиране на мебели, цветознание, естетически усет и история на изкуството. Директният контакт с инвеститора изисква естествено да бъде и психолог, за да разбира възложителя, да усети неговите специфични нужди и да реализира желанието му.

Добрият дизайнер изгражда концепция за помещението, така че да съчетае, визия, ергономия, функция и индивидуален облик. Интериорният дизайнер е всичко това -архитект, творец, проектант, психолог, конструктор на мебели и много други неща в вследствие на което той добавя стойност на проекта. Примерите са много, всички добре работещи заведения, ресторанти, кафенета, нощни клубове, хотели и магазини са дело на и нтериорни дизайнери.

Комбинацията между инвеститор, който познава дейността си и знае какво очаква да получи и професионален интериорен дизайнер е равна на успешен бизнес.

Гена Събева по време на годишната дизайн конференция през 2014 г.


Защо избрахте темата на Втората годишна конференция да е ПРОФЕСИЯТА? 
Интериорният дизайнер е сравнително нова за България професия. От 20 години от наши университети излизат такива специалисти. Преди това архитекта изпълняваше и тази роля както е и до момента. Има нужда интериорният дизайнер да бъде признат специалист с възможност съвсем отговорно да се включи в инвестиционното проектиране като отделна част. Бих искала да чуя мнения от колегите, как те усещат ситуацията представяйки се като интериорни дизайнери.

Кои (и защо) са акцентите, които очаквате да привлекат повече интерес ?
И четирите теми са специално подбрани и са от изключителна важност. Очаквам темата за „цената” да предизвика голям интерес, тъй като в България принципа на ценообразуване е за 1м2 РЗП а във всички останали страни е % върху стойността на инвестицията.

Моето желание, интериорният проект да е отделна част при проектирането ще засегне важността на професията и какво още трябва да знае интериорният дизайнер за да има правото на архитекта да преустройва помещения.

Възможностите за финансиране по Европейски проекти на дизайнерски студия и частни лица е също много актуално, защото има възможности които са малко известни.

Към кого е насочена Годишната Дизайн Конференция и очаквате ли така да намерите нови приятели и партньори ?
Конференцията е насочена към активните професионалисти в бранша.  Целта е да се обмени опит между българи работещи зад границите ни и техните колеги тук. Да се поучим от техните добри практики и да ги приложим и у нас. Също така през следващата година да работим върху всички решения които ще се вземат на 3 ти Декември.

Очаквам тези 300 участника в конференцията да споделят опита, проблемите и нуждите си . НА база на тази обратна информация, ние от ръководството на АИДБ ще съставим новата програма за 2016г. Вчрвам че след всяко събитие на Асоциацията партньорите и приятелите ни се увеличават, което ни мотивира да работим все по- усърдно.

 Първа годишна конференция на АИДБ през 2014г. с название „3D“

Кой очаквате да се включи в дискусионния панел в първата част на конференцията ?
По темите от първият панел очаквам да се получат дискусии между самите дизайнери. Интересни са въпросите  за „цените”, „хоби или професия е интериорният дизайн”. Университетите, вярвам достойно ще защитят програмите си и ще обяснят защо интериорен дизайнер завършил НБУ има едни правомощия, а този завършил УАСГ други. Представители на МРРБ ще ни кажат къде в закона се намира интериорният дизайнер и какъв е начина за изваждане на интериорният проект от архитектурната част. Тук е мястото на специализираните комисии към Народното Събрание да кажат начина за реалното му осъществяване. Представител на КАБ ще сподели как те самите са се сдобили с печат за правоспособност. Очаквам дискусиите да са разгорещени.

Какви са Вашите очаквания от Конференцията ? 
Моите лични очаквания от Конференцията, съвпадат с целите на АИДБ. Популяризиране на професията и фокусиране на медийно и друг вид внимание. Събирането на едно място на хора с еднакви интереси генерира екипност, съпричастност и дава възможност за постигане на по-големи резултати.
Със сигурност знаем, че на всяко събитие на АИДБ има създадени нови студия, родени нови партньорства, откриване на стажантски програми, намиране на нови клиенти, популяризиране на дизайнери чрез медийни изяви, създадени връзки и контакти водещи до приходи. Знаем че създаваме висок имидж на професията.
Очаквам да продължаваме да обединяваме, защото там е силата.


Няма коментари:

Публикуване на коментар